NIEUWSARTIKEL

Bestuursinzichten NGFG 2003-2023, afl.1: Peter Kager aan het woord

Geplaatst op 04-07-2023  -  Categorie: Interviews  -  Auteur: Peter Kager /JoĆ«lle van Baren

Klaslokaal met schoolbord en daarop de tekst 'bestuursinzichten door de jaren heen'.

Interview met Peter Kager, secretaris en vice voorzitter sinds 30 november 2023

Met het oog op het 20-jarig bestaan van het NGFG in 2023 zijn we de online reeks Bestuursinzichten NGFG 2003-2023 heen gestart. In deze reeks blikken we met verschillende (oud)bestuurders terug op herinneringen, inzichten en ervaringen bij het besturen van het NGFG. De eerste in deze reeks is Peter Kager, secretaris en vice voorzitter NGFG sinds 30 november 2022. We stelden hem zeven vragen.

peter-kager-copyright-ict-recht

  1. Je bent op 30 november 2022 gestart als secretaris en vice-voorzitter NGFG. Hoe kijk je terug op jouw eerste half jaar als bestuurder van NGFG?
    Het eerste halfjaar heb ik als een ontzettend leuke tijd beleefd, met de nodige uitdagingen. Het was een periode van inventariseren waar het NGFG nu staat, maar vooral ook van waar het NGFG naartoe zou moeten gaan. Daarover nadenken heeft mij ontzettend veel energie gegeven. Het is niet altijd even makkelijk, maar dat maakt het des te leuker. Er liggen nog zoveel kansen en mogelijkheden, dat het vooral zaak is om onze energie op de juiste manier te verdelen, zonder ergens uit de bocht te vliegen.

  2. Samen met jou traden 3 andere nieuwe bestuurders aan en bleef één bestuurslid zitten. Welk belangrijk inzicht heb jij opgedaan ten aanzien van samen besturen en wat voor bestuur zijn jullie?
    Wij zijn een bestuur van enthousiaste mensen, die allemaal het beste voor hebben met het NGFG. Juist de mix van onze verschillende persoonlijkheden zorgt voor een goede combinatie als bestuur. Wij zijn in staat om goede en scherpe discussies met elkaar te hebben, zonder het grote doel van het NGFG uit het oog te verliezen. We helpen elkaar waar mogelijk en nodig en spreken elkaar aan waar dat gewenst is. Dat kan soms best een uitdaging zijn voor mensen die elkaar nog niet zo lang en goed kennen, maar tot nu toe ben ik daar zeer tevreden over!

  3. Naast jouw vrijwillige bestuursfunctie bij NGFG ben jij Chief Quality Officer bij ICTRecht. Wat is het verschil / zijn de verschillen in de rollen die jij speelt bij beide organisaties?
    Het zijn twee totaal verschillende rollen, maar toch ook niet helemaal. De overeenkomst tussen mijn twee functies zit in het continu bevorderen van kwaliteit. Of dat nu gaat om ICTRecht of het NGFG, ik ben voortdurend op zoek naar verbetering en ben niet snel tevreden. De inzichten die ik daarbij in beide functies opdoe, versterken elkaar enorm. Natuurlijk zijn er ook verschillen. Inmiddels zit ik al bijna 12 jaar bij ICTRecht en ken ik het bedrijf door en door. Het NGFG is wat dat betreft nieuw(er) voor mij. Waar bij ICTRecht onze klanten en medewerkers centraal staan, draait alles bij het NGFG om de leden en het bevorderen van het mooie beroep van FG. Mijn focus bij ICTRecht is breder dan dat.

  4. Hoe geef jij, samen met de andere bestuurders, invulling aan de gestelde doelen, zoals verwoord in dit artikel op de NGFG-website?
    Door steeds maar weer op zoek te gaan naar middelen om de missie en visie uit te dragen en te werken aan de realisatie van een gezonde en goede vereniging. We zitten boordevol ideeën, maar het is de kunst om de juiste ideeën op het juiste moment uit te rollen. Daar is veel overleg, structuur en eigen verantwoordelijkheid van bestuurders voor nodig. Bij alles wat we doen vragen we ons steeds af, hoe en op welke manier het bijdraagt aan het vergroten van de naamsbekendheid van het NGFG en het nastreven van onze doelen. Of dat nu een congres is als de dag van de FG, of het mentor- en intervisieprogramma (geïnitieerd door Karen Siemers), we blijven bezig om FG's met elkaar te verbinden en om elkaar te helpen.

  5. Welke portefeuilles bestier jij en ben jij zelf degene die taken oppakt en uitvoert of besteed je dat uit? En als je het uitbesteed, hoe monitor jij dan of er ook gedaan wordt wat er moet gebeuren?
    Mijn voornaamste portefeuille is de ledenadministratie. Leden zijn de ruggengraat van het NGFG. We hebben een duidelijk groeiplan voor ogen en het is aan mij om de solide basis te leggen om dat groeiplan te realiseren. Genoeg werk aan de winkel! Controlfreak als ik ben, wil ik het liefst alles zelf doen, maar tijd is schaars en daarom ben ik ontzettend blij met de ondersteuning van mijn medebestuursleden, de initiatieven en ideeën die de leden aandragen en uiteraard de onmisbare ondersteunende krachten die het NGFG achter de schermen helpen met onze administratie. Door veel en goed met elkaar af te stemmen is er een prettige samenwerking onstaan dus al deze partijen.

  6. Wat voor soort bestuurder ben jij?
    Een toegankelijke en realistische bestuurder die knopen doorhakt. Tenminste, dat probeer ik te zijn. Ik laat het aan anderen om daar een oordeel over te vormen. Wat voor mij bij het besturen belangrijk is, is dat er duidelijke en concrete doelen worden gesteld, waar afspraken over worden gemaakt. Doelen en afspraken die we met elkaar monitoren.

  7. Is er binnen de branche FG en AVG veel veranderd in de afgelopen 20 jaar? Wat komt er de komende jaren op jou en het bestuur af?
    Ontzettend veel. In mijn ruim 10 jaren in het privacyveld is er met de komst van de AVG natuurlijk ontzettend veel veranderd. Privacy is niet langer bijzaak, privacy is dagelijks in het nieuws en we zijn met z'n allen nog lang niet uitgeleerd. Ontwikkelingen volgen elkaar in razend tempo op en dat blijft voorlopig ook nog wel zo. Genoeg uitdagingen voor FG's. Aan ons als het NGFG de schone taak om FG's te helpen om deze ontwikkelingen bij te houden en daar samen van te leren.